ads

Saturday, February 19, 2011

totally not about banana republic.=)

salam..




tahukah anda pisang bukan sahaja enak digoreng rangup2 guna tepung rerangup (tatao mak aku guna tepung apa) tapi pisang jugak sangatttt lah baek untuk mengenyang kan perut anda...pisang jugak boleh membaikpulih penyakit yang ada dalam badan kita...cth nya...


cth pertama: Ali seringkali pening2 kerana darahnya yang mencapai tahap tinggi bangunan 15 tingkat dan akan mengalami strok yg terlampau..dengan memakan pisang darah Ali akan menurun kerana pisang ada kandungan potasium yg tinggi.. 


cth kedua: "Owh..lazatnya pisang goreng......." kata abu kepada emak nya..ternyata sekali kolestrol yg banyak mengandungi dalam pisang goreng...maka mkn lah pisang mentah sahaja ya kwn2...kerana pisang mentah rendah dari segi kalori lemak dan sodium yg terdapat dlm pisang sngt membantu okeh...


cth ketiga: "woi kasim, cpt skit laa....aku dah xthn nak melepas nie." kata husin kepada kasim yg berada di jamban ditemani hantu kak limah...pisang sngt bagus utk cirit birit ya kwn2...kasim sngt memerlukan pisang..


cth seterusnya: "aduh..tolong, anaemia menyerang"..ampa tao ka anaemia tu apakebenda? anaemia adalah penyakit kurang darah..dalam pisang ada sngt banyak zat besi, kuprum, aluminium  maka zat besi akan merangsang penghasilan hemoglobin dlm darah..


cth ntah keberapa: haaa..ini amat sesuai utk mereka2 yg mengalami kemurungan...haa..sapa ckp mkn pisang x ceria...sila la mkn pisang bila anda mengalami kemurungan.(tapi kalo da thp mental..kurang bekesan ya)..hal ini kerana sejenis protein yg ada dlm pisang akan menjadikan hg tenang bak ditepi pantai..


cth last but not lis: pening2.....owh banana shake sngt membantu okeh..sila cuba sekarang..




tapi AWAS! pisang sngt x bagus untuk mereka2 yg mengalami kencing manis kerana kandungan gula yg terdapat dalam pisang sngt banyak sampai kilang gula yg laen kena tutup...


kenapa entry pisang pulak yg muncul? haha..sbb aku tngh mkn pisang..dan banana split jugak sejenis mknn yg boleh mengkecurkan air liur..harap maklum...=)
sy akhiri hari berkhasiat kita dengan pic yang penuh menaikkan nafsu mkn...=)


source: wiki2, google, pisang goreng.

6 luahan perasaan =):

9w2bun said... Reply To This Comment

wowwww!!! nk picangg

nyonya penang said... Reply To This Comment

wuhuuu...pisang goreng dan cendol...owh..sngt lazat..

Cik Puan said... Reply To This Comment

~lapaq weh tgk pic2 ni...lg2 goreng pisang 2...cecah sambal kicap...pehh terangkattt...tapi high kolestrol pulek...wuwu!

...btw,gud info 2 share cekgu :)

loading said... Reply To This Comment

pisang~~yeah..try plak oat+susu+pisang..sungguh sedap..cik nyonya harus try k..kolestrol anda sgt ketara..kih3.. XD

nyonya penang said... Reply To This Comment

cik puan: skali skala xpa kottt..hehehe...tengkiu2..

enchek loading: sy xleh mkn oat..mmng x boleh..tapi kalo spagethi ngn meat balls kat SR sngt la boleh..hahaha

loading said... Reply To This Comment

cik nyonya sgt la pandai menukar topik..hahaha..bulan depan okeh..