ads

Sunday, July 19, 2009

1 malaysian vs malaysian malaysia

hermm...aku wt post nih bkn saja2 atopun ska2..menda ni mungkin ramei yg penah dngr or x pnh dngr or bwt2 x dngr...1 malaysian ni diperkenalkn oleh YAB kite dato najib tun razak kite nye pm skrang..yg malaysian malaysia plak diperkenalkan oleh Lee Kuan Yew yg merupakan leader of People's Action party...

aku crita ni berdasarkan pendapat aku n fakta...aku x menyentuh mana2 sensitiviti kaum ataupun mana2 gerakan politik...sesetengah orang xska politik..ckp politik ni mcm2...tpi tao dak kita yg politik is a must..sbb apa???sbb org yg berpolitik adalah org yg berkuasa...when they have power, they will be able to change the economic, the infrastucture, the poverty, etc...aku tamao ckp lebey2 pasai politik..i'm not so expert about it...

okeyh...skrang aku bgitao apa beza 1malaysian ng malaysian malaysia...



kalo malaysian malaysia...

contoh la kan...kerajaan bagi peruntukan rm 30 riban setiap kaum...tapi seperti yg kita tao..malaysia majoriti malays kan..cuba tngk kira2 kat bawah ni ikot populasi kat negara kita..ni contoh ja k..

malays: 30 ribu orang--dapat rm 30 ribu

chinese: 10 ribu orang--dapat rm 30 ribu

india: 7 ribu orang--dapat rm 30 ribu

lain2: 3 ribu orang--dapat rm 30 ribu


haa...fair dak???? sabaq2...jgn wat conclusion agi..kita tngk 1 malaysian punya konsep lak...


kalo 1malaysian..

tngk peruntukan ikot konsep 1malaysian lak...


malays: 30 ribu orang--dapat rm 30 ribu
chinese: 10 ribu orang--dapat rm 10 ribu
india: 7 ribu orang--dapat rm 7 ribu
lain2: 3 ribu orang--dapat rm 3 ribu


haa...skrng..hampa leh pilih mana satu yg adil???


aku wat post ni...bkn nak suruh hampa tentang or sokong sapa2...da choice is yours....


lagi satu...aku nak betulkan tanggapan dan pandangan2 org yg takot pasai konsep 1malaysian nih..konsep nih x kan mengapuskan identiti mana2 kaum ataupun dalam tanggapan depa, 1malaysian is a bit like 'panca sila'....absolutely not!!


untuk pengetahuan umum 'panca sila' is the official philosophical foundation of the indonesia state.hermm...kaum2 kat m'sia takot menda nih la...di mana..kalo kita wat ikot panca sila, identiti setiap kaum akan dihapuskan, dan hanya berpegang kepada satu tuhan..dan setiap nama kaum di indonesia akan di tukarkan ke indon..xkira la cina, india or malays..nama mesti style indon..


1malaysian is not like dat...kaum lain nak ke nama ah chong tetiba tukar abu???xmau kan.. 1malysian is the medium for us to unite..bukan nak hapuskan mana2 identiti masyarakat...lagi satu..jgn judge setiap bahan bacaan or any pendpt org tuh stictly wrong or right...try to neutralize it...think out of da box..kalo x sia2 ja la KI (kemahiran insaniah)..xdak critical thinking la...


hermm..kat sini aku nak tekankan...aku wat en3 nie, bkan nak sokong atau tentang mana2 pihak.aku hanya menyampaikan hasrat negara..hahaha..chewah..rasa cm aku bakal menteri lak..


k..till then...pasnih aku nak memerah otak untuk 'aku, dia dan volswagen' vol. 2 lak.. =)


peace malaysia =)


6 luahan perasaan =):

Lt. fDanialz said... Reply To This Comment

aku tak brape paham yang ko 2lis tentang peruntukkan cara 1mesia tuh..

maksud ko, 30k mlayu amek RM30k orang cina punya? kemudian 10k cina amek RM10k orang india punya?
(aku rase cam ada typing error la)

Lt. fDanialz said... Reply To This Comment

ok ku rase aku dah paham apa yang ko sampaikan..


scare jujo nyer aku skong 1 mesia punya peruntukkan tuh..
yela sebab adil la bagi setiap rakyat..
sorang dapat RM1

kalau Malaysian mesia, honestly aku tak rase fair langsung.. sebab rugi kat orang mlayu la.. kita ni dah la ramai..tp dapat RM30k jer.. yang lain sikit dapat RM30k setiap kaum..
contoh:
sorang melayu dapat RM1,
sorang cina dapat RM3(RM30k untuk 10k orang)

mana adil weyh..


(i talked without rassist k..)

nyonya penang said... Reply To This Comment

haaa...
tu la yg aku cuba sampeikan..
its not fair for me..
tpi tatao la kalo ada org laen ckp fair kan..

Lt. fDanialz said... Reply To This Comment

apa fair bagi ko

. said... Reply To This Comment

wah!
culture shock gk aku ble bce en3 ko ni..
dsyat tul ko..
xsngka ex-rom8 aku org yg pndai brpolitik..
haha..
idop 1 malaysia! =)

nyonya penang said... Reply To This Comment

to danny: of koz la yg 1 m'sian tuh fair..

to anem: haha..zaman da maju..kta kna slangkah di dpn..haha..
ayat x leh blah...