ads

Saturday, July 03, 2010

ISU: si TUA vs si MUDA

salam..


aku baru ja balik dari bershopping sama itu puan radziah dan anak2...dan dah lama aku nak bawak isu nie..sebab bagi aku, aku rasa kurang adil sebagai salah seorang remaja yang ada di malaysia..(remaja ka? aha) tadi g shopping mall, ala beli brng dapur je...aku x dak mood nak shopping, dengan fulus yg x masuk2 lagi, dengan batuk yang semakin teruk...arghh..baek aku mengadap blog ja kan3...


okeh isu yang hangat yg aku bawak hari nie adalah tentang, si tua vs si muda... bnyk situasi yang bakal aku cerita nie, sememangnya pengalaman aku sendiri...owh..


P/S: hal ini berlaku dalam hanya segelintir masyarakat malaysia...kumpulan minoriti nie..


situasi pertama: MAK CIK TUA BERBAJU KURUNG DALAM LRT



kalau hampa naek tren @ komuter @ LRT @ apa2 la, semestinya akan berlaku adegan tolak menolak masa nak keluaq ataupun masuk kan..kan3....dan, bila anda sebagai seorang yang muda, kalau hampa tertolak makcik TUA berbaju kurung................


SEMESTINYA, org akan ckp hang x berhati perut dan xtao nak hormat org tua..padahai makcik 2 x ckp apa2 pun, org laen yang lebih...


TAPI..katakan hg ditolak MAKCIK TUA berbaju kurung, skit lagi nak jatuh kat landasan..... haaaaaaaaa.....2 kes apa??? aku memang panas...sebab nya, ada sorang makcik berbaju kurung tolak aku dengan rakus nya skit lagi nak jatuh kat landasan, aku dah x heran hormat ka dak, sebab dia x hormat aku, aku boleh hormat dia, kenapa dia x boleh!!!??? sori la makcik, sy bukan penyabar org nya..dan aku telah jerit kat makcik tu dengan sekuat hati......haa..puas hati aku...makcik tu buat muka x bersalah dan blah...


situasi ke2: MAK CIK TUA DALAM KETA




kejadian nie berlaku tadi......aku drive keta membawak puan radziah dan anak2 dalam keta...aku drive dah cukup berhati hati sebab puan radziah kat sebelah....dah time nak balik...dah nampak traffic lite depan dah merah, takkan hg nak laju ye dak...aku pun slow kan keta, dan aku dilorong tengah yang BETULLL ok..


x semena mena, ada keta toyota apa ntah, himpit aku, hon2 sebarang dua....hoi makcik...hg signal x bagi, nak masuk lane orang dok hon2 pasaipa!!????


aku yang penuh dengan perasaan marah, hon dengan panjang nya (cik megi suka buat kalo ada pengganas jalan raya)...kira baek la aku bagi jalan wei...mai dok depan aku...dah lampu tukaq hijau, mmng silap besaq la makcik oiii...ingt aku bwk myvi aku x leh kejaq ka???? aku bukak tingkap siap, aku kejaq balik keta makcik kurang ajaq tu, kalo ikut hati mmng aku nak maki puas2...memandangkan puan radziah kat sebelah, puan radziah suruh sabaq....hahahaha..aku kejaq lagi reta tu, mmng aku cucuk la..


kalo aku naek "bug comel" mmng aku langgaq dah makcik tu........haaaa...sekarang dpt x gambaran?? yang penjenayah jalan raya tu x semestinya muda ok....dan puan radziah kelihatan agak pucat tadi masa aku mcm nak langgaq makcik-perasan-bagus 2


situasi ke3: MAKCIK TUA KAT SHOPPING MALL..




aku pasti ramai yang dah biasa kan kena potong barisan masa nak bayaq kat cashier.....


situasi nie berlaku kat aku time membeli belah seorang diri..ala, beli brng pun x bnyak....aku pun beratur la...aku terlambat nak jalan ke depan, sekali ada makcik tua bawak troli potong line....aku tahan lagi....sebab troli dia x penuh sngt pun..skali datang kaum kerabat dia yang ntah dari mana bawak barang banyak gila...


aku pun cuba menegur dengan baik nya..."makcik, tadi saya beratur kat sini, brng saya skit je nie" (kotex stye ja pun wei....) kau tao makcik tu buat apa????? tengok aku buat muka poyo...kalo ikut hati nak saja aku tendang troli dia...rasa macam nak tenyeh kotex style kat muka makcik tu..saket hati wei....anak2 dia siap buat muka perasan bagus kat aku...aku plak?? sapa x malu wei....skali kaunter sebelah baru bukak..aku cepat2 pegi sana...lepas aku bayar, aku lalu depan makcik tu sambil senyum puas...hahahaha...padan muka hg..




haa..dah 3 situasi aku bagi...mesti hampa dah dapat gambaran da kan..kadang2 kita yang muda nie selalu dipandang rendah, dan selalu ja dilabel remaja zaman sekarang kurang rasa hormat..kadang2 org tua 2 sendiri buat kita rasa hilang hormat..


tapi x semua ya org2 yang berumur sebegitu..maseh ramai lagi yang maseh banyak sifat dan sikap yang terpuji..yang aku cerita nie, kumpulan minoriti...


sekian, entry emo dari saya..saya sedia menerima komen anda...klik luahan perasaan..=)




(sore throat yang menyerang tiba2..)

20 luahan perasaan =):

aya said... Reply To This Comment

betulll tuh ! agree !

Lt. fDanialz said... Reply To This Comment

bagus la ang ni, stil boleh lagi sabo..

kalau aku dah lawan balek.. ish3 emo nye aku nih

nyonya penang said... Reply To This Comment

haaa..kan3...
kita bukan pengganas jalan raya kan..

nyonya penang said... Reply To This Comment

haha..danny..
kdng2 sabaq lagi bnyk selesai masalah..=)

alynn malynna said... Reply To This Comment

kalau kita kate x semua orang tua perlu di hormati.. ade yg marah x?? huhu

nyonya penang said... Reply To This Comment

huuhu..macam ada je yg nak marh...

xpa..kita kena guna ayat lembut skit..semua org tua perlu dihormati bergantung kepada keadaan..hehe

ok tak?

Chybee said... Reply To This Comment

memang la kene hormat selagi diorg hormat kita. dah jadi macam kes di atas sorry la. if chybee pon hangin kot :p

nyonya penang said... Reply To This Comment

haa..kan...hehe..memang hangin pun..
=) mujur di tenang kan..kao x...ish3

Shah Scander said... Reply To This Comment

bila kita menghormati org tua, kita akan berharap supaya suatu hari nanti bila kita dah tua, kita juga dihormati... =)

Nur Suaidah Bachok said... Reply To This Comment

hekkkkk! apekes laa org tua tunjuk mende cmtu kat org mude. haruslah hilang hormat terus. melampau makcik yg kerata tuh. errrr!!!

nyonya penang said... Reply To This Comment

kanda: betul..we expect the sam things..tapi jadik the other way round kan..do how..hehe

su: haa tu la pasai...yang makcik kereta 2 yg paling sy geram..

♥ Cik Puan Pinky ♥ said... Reply To This Comment

wooooo
melampau btolllllll
mmg patut ar kne marah makcik2 tu.
tp, msti ko kne cop pmpuan biadap.
tp biar ah, diorg tu mlampau sgt!
grrrrr

FyZa said... Reply To This Comment

fuyoo! cengei nya cik botox..sabaq na..besala 2..kdg2 apa yg berlaku mmg wat kita ilang sabar..

megi said... Reply To This Comment

yg kete tuh...lenkali langgar je..org camtu takleh biar idop...nnt dia wat lagi...

yg kat ketapi tu..tepok je kepala dia..sambil wat muka garang..xreti nak beratur..kalo dia tanya mengape menepok kepala dia..tanya dia balik..kenapa menolak saya sehingga digilis ketapi..tp kene garang2..kalo tak nnt sume org kat situ menepok kepala anda..

akhir skali..di pasaraya..cuba membuat onar dengan suara yang tinggi..sehingga pak gad dtg..kemudian jelaskan dengan kuat bahawa anda telah dipotong..pastu suggest kat pak gad tu..wat lorong utk org2 tua tersebut..

mengenai entry anda ini..nampaknya kebnyakannye makcik2 yg potong memotong...sume ingin cepat..cepat utk ape..mereka je yg tau..tp bukan mereka saje yg ingin cepat...org muda remaja pon slalu memotong..cuma anda yg tak perasan...renung renungkan...huhu..

Afiefah Safieni said... Reply To This Comment

x semua org tua yg baik...

nyonya penang said... Reply To This Comment

betul3..
x semua remaja x baek..=)

nyonya penang said... Reply To This Comment

cik megi: panjang gila komen..

wuhuu..haahaha...kalo tepuk kepala 2 mcm ok ja..tapi mkcik 2 lagi tinggi dari sy..cmne nak tepok2 kepala dia..

kalo yang potong barisan 2, takot dorang ckp sy gila ckp kuat2.haa..kang x pasal2 sy x balik..terus kena hantaq kat tg rambutan..

yang kete 2 saya x dpt buat apa2 sngt, sbb puan radziah kat sebelah..

ye baeklah..saya akan renung2 kan..

nyonya penang said... Reply To This Comment

cute baby gurl: 2 arr pasai..xpa..dorang x knal aku..haha biadap kejap ja...

cik fyza:hehe...dah la slalu hilang sbq kan..mujuq ada org tenangkan..

nada hanis said... Reply To This Comment

hahahahhahahhaha. org2 tua tu tgk muka hg jeneh blurr. tu yang depa tak heran. wakakaka. sian gila. kes bratoq kat cashier tu mmg korajaq sgt dah. ngaaaaaa

nyonya penang said... Reply To This Comment

hahaha..kojaq...
aku muka skit punya ganaih ngan hensem lagi..
boleh ingt aku blur..

smlm ada mat saleh mana ntah dok wat terre nak race keta ngn aku..
kejadah btoi...